Rzodkiewka – wpływ na zdrowie i urodę

Rzodkiewka w polskiej kuchni jest bardzo popularna. Ta uprawna nowalijka gości przede wszystkim na stołach wiosną a jej zbiory trwają aż do września. Sprawdza się jako dodatek do sałatek, kanapek czy twarożków i choć uznawana jest za zdrową, nie każdy zdaje sobie sprawę jak bardzo wpływa na ludzki organizm.

Rzodkiewka jest skarbnicą wielu pierwiastków i witamin. Zawiera związki siarki, potas, magnez, wapń i fosfor. Doskonale sprawdzi się w dietach odchudzających i niskokalorycznych: w 100g zawiera jedynie około 15kcal! Dodatkowo wspomaga układ trawienny, reguluje pracę wątroby, trzustki i może wpływać na funkcjonowanie jelit. Przyspiesza metabolizm, wpływa na spalanie tłuszczu a błonnik zawarty w rzodkiewce może zmniejszyć apetyt oraz zapobiegać zaparciom. Rzodkiewka poprzez wpływ na nerki i wątrobę wykazuje również działanie oczyszczające, pomaga usunąć toksyny z organizmu i działa moczopędnie.

Rzodkiewka ma również wpływ na inne układy organizmu. Dzięki zawartości żelaza wpływa na układ krwionośny, tym samym może być skutecznym wspomagaczem walki z anemią. Niektóre z pierwiastków – takie jak siarka i potas – wykazują zbawienny wpływ na kondycję paznokci, cery i włosów dlatego polecana jest osobom, które borykają się z nadmierną utratą włosów lub łamliwością płytki paznokcia. Duża zawartość witaminy C oraz witamin z grupy B wpływa na odporność organizmu a potas wpływa na układ krwionośny poprzez regulację ciśnienia krwi.

Jednak rzodkiewka nie jest warzywem, które jest odpowiednie dla każdego. Jej nadmiernego spożycia muszą unikać osoby z chorobą wrzodową oraz kobiety karmiące piersią. Zdecydowana większość osób jednak z pewnością powinna wprowadzić tę nowalijkę na stałe do swojej diety.

Leave a Comment

(0 komentarze/y)

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *